STR Vision – új fejezet

Az építőipari piacon eddig is kaphatók voltak különböző termékek a kivitelezés előkészítés, végrehajtás és elszámolás támogatására, de egységes megoldás nem létezett, illetve egyes cégek a meglevő szoftvereket fejlesztették tovább, vagy biztosítottak átjárást a rendszerek között.  Külföldön már számos megoldás létezik, amely ezt a komplexitást tűzte ki célul, és ezek közül rövidesen az olasz piac vezető terméke elérhető lesz hazánkban is.

Miről is beszélünk

Egységesség

Egy épület elkészítését számos részfolyamatra lehet bontani. Elnagyolva a folyamat:

  1. Tervezés
  2. Kivitelező kiválasztása
  3. Kivitelezés
  4. Elszámolás
  5. Üzemeltetés

Ezeket a folyamatokat különböző szoftverek tudják támogatni, így a tervezést a CAD rendszerek, kivitelezés előkészítését a költségvetés készítő, vagy ajánlat készítő rendszerek, kivitelezést a különböző projekt menedzsment rendszerek, vagy az elszámolást vállalatirányítási rendszerek, vagy egy jól felépített Excel tábla. Ezek a rendszerek azonos alap adatokkal dolgoznak, így ahány rendszer, annyiszor kell megadni annak a szellőző gépnek nevét és teljesítményét. És természetesen annyiszor lehet azt elrontani. Nem is beszélve arról, ha tervet módosítják, akkor hány helyen kell átvezetni, egy idő után senki nem tudja, mi a helyes. Ezért indokolt egy olyan rendszer, ami ezt egységesen kezeli.

Költségvetés vagy költségbecslés

Másik magyarországi sajátosság a költségvetés készítés hagyománya. Általában már akkor valamilyen költségvetést kell készíteni, ajánlatot kell(ene) adni, amikor egy tollvonás sincs, nemhogy tudná akár a megrendelő, akár az ajánlatadó, hogy pontosan milyen anyagot fog beépíteni. Ennek az eredménye, hogy a legtöbb ajánlat tele van “K” tétellel, mert valahogy kezelni kell.  Az angolszász területeken un. 4 szintű becslés van:

  1. Tudom, hogy x m2 üzletet akarok építeni, és múltkor ennyiért csináltam, 2 érték szorzata ad egy első szintű becslés
  2. Második szinten van már egy tanulmányterv, vagy vázlat, amikor már tudja az illető hány m2 eladótér, hány m2 raktár, és hány m2 parkolót lesz. Egyes országokban erre van benchmark adatok, így egy minimális Excel tudással lehet egy korrekt kalkulációt végezni.
  3. Harmadik szint a legérdekesebb. Ekkor keletkezik egy engedélyes terv, bár sokszor csak tender dokumentáció, és itt kell ajánlatot adni. Nincs részletes terv, nincs részletes lista, csak egy korrekt épületterv. Minden cég más és más módon dolgozik, tud erőforráshoz, anyaghoz jutni. Van olyan rész, amit alvállalkozói ajánlat alapján áraz be az illető, van olyan rész, ahol beszállító és saját költségek elegyét kell használni, stb. Lényeg az, hogy egy valóságot legjobban közelítő ajánlati struktúra kell ezen a szinten.
  4. Természetesen a nemzetközi piac is ismeri a Magyarországon elterjedt részletes költségvetés kiírást, de ezt másra és másként használják, például karbantartásnál.

Tervezői adatszolgáltatás – BIM

Harmadik elem, amelyről beszélni kell, az a tervezői adatszolgáltatás, hogy lehet a legkevesebb munkával, de lehető legnagyobb pontossággal átvenni a tervezőktől az adatokat. Ebben az utóbbi években jelentős fejlődés mutatkozik, de következő évek talán még ígéretesebbek. Ma már sok építész 3D-ben dolgozik, de egyes társtervezők is elmozdultak a 3D felé. A 3D-s objektumorientált adatok, ha kiegészülnek tervezési, kivitelezési és üzemeltetési adattá és egységesen kezeljük, akkor könnyen megoldható lesz a könnyű és következetes adatszolgáltatás.

Ezt a célt tűzte ki a BIM, amely lehetőséget ad az egységes épület információs leírásra, így az épület életciklusa alatt keletkező információk egységes kezelésre. A BIM rendszer adatformátuma az IFC és ha ebben szolgáltat adatot a tervező, akkor az ajánlatadó, kivitelező, vagy üzemeltető azonnal friss normatív adattal fog rendelkezni, egy kattintással tudja, hány m2 kell festeni.

A BIM elsősorban a tervezők között terjedt el, de feltétlen létjogosultsága van az épület életének későbbi fázisaiban is, így a kivitelezés és üzemeltetés időszakában is.

Kiemelkedő megoldás a beruházás érintettjeinek

A fenti probléma sokakat érintett és sok kényszer megoldás készült az elmúlt években a hazai szereplőknél. Leggyakoribb persze a sok-sok Excel tábla, de láthatunk megerőszakolt vállalatirányítási rendszert, vagy egyedi fejlesztést. De nem kell messze menünk, mert Olaszország  piacvezető rendszere (10 legnagyobból 8 használja) rövidesen elérhető lesz hazánkban is. Az STR Vision CPM egy olyan rendszer, ami elsősorban kivitelezőknek lett kifejlesztve, de használják nagy beruházók, kormányzati szervek, tervező irodák. A hazai bevezetés, lokalizációs munka elkezdődött.

Fontosabb funkciók

IFC Viewer – ebben lehet megtekinteni és átvenni a szükséges adatokat az IFC formában biztosított rajzokból (ArchiCAD is tudja). Ez ingyenes letölthető.

3D+ – költségvetés. Itt lehet a tervezés normatív adatait felhasználva költségbecslést és kiírást készíteni. A modul rendkívül sokrétű, csak néhány elem:

  • Több fajta árlista kezelés
  • Több fajta árképzési logika
  • Verzió kezelés

4D – projekt menedzsment. Itt a költségvetésben létrejött tétel kiírás alapján a feladatok ütemezhetők, illetve a projekt lekövethető mind költség, mind erőforrás alapján. Itt lehetőségünk van Primavera és MS-Project integrációra is.

5D – költségkontroll. Talán leglogikusabb lépés, ha van egy költségvetés kiírásunk és van egy ütemezésünk, amelyben követjük a megvalósulást, akkor a költségek kontrollját is azonos felületen tegyük meg. A program nem számlázó program, de elszámoláskor proforma szinten előkészíthető, illetve költségszámlákkal összevethető.

A fejlesztők már dolgoznak a 6D-n, amely az üzemeltetés, ismertebb néven CAFM modul lesz.

Részletes leírás, egyelőre angolul >>>>

Mit érdemes kiemelni

Számos ismérv van, amely fel kelti a figyelmet, de néhányat hadd emeljünk ki:

  • Egyedi mezők kezelése
  • Egyedi riport, műszerfal
  • Projekt adatbázis
  • Alvállalkozó kezelés
  • Szabályok kezelése (egyedi és vállalati)
  • Egyedi törvényi beállítások
  • Kiemelkedő Excel együttműködés
  • Vállalati logika leírása
  • Több fajta ár kezelése (price range)
  • Automatikus frissítés IFC alapján
  • Mobil megoldás

Következő cikkeinkben ezekre részletesen visszatérünk. Addig is hadd említsem meg, hogy zajlik a felhő alapú rendszer bevezetése, ami lehetőséget ad kis és mikróvállalkozások is elérjék a fenti szolgáltatást.

Ha érdekli és eljönne a Magyarországi premierre, kérem regisztráljon az alábbi űrlapon.

Név*
E-mail:*
Telefon/Mobil
-
Cég:
Üzenet:*
Type the characters you see here: